Blogger Templates

Sekapur Sireh

ASSALAMUALAIKUM W.B.T

Actually thanks kepada sesiapa yg sudi membelek/membuka blog ni...Selamat membaca n fahami apa yg aku tulis...

Sunday, November 28, 2010

Kek Batik Biskut Marie

salam

korunk semua penah rasa x kek ni?kek ni sebenarnye simple jerk..aku rase adik2 korunk yg baru darjah 6 pun taw buat..hehehe.tp xleh lah kan coz nant mak korunk mest berleter punya coz kecik2 dah nak main api..
ok.smlm my second brother cuti n he request me to maked this cake..actually,23hb lepas birthday dia..tp our family x celebrate coz encik ayah ada meeting.so,aku dgn malas + rajin g lah dapur cari bahan-bahan kek ni.nasib lah bahan-bahanye ada lagi..Antara bahan-bahannye....JENG..JENG..JENG :


P1010011
pic copy

Bahan-bahan ( loyang 7/8" )
·         1 bungkus (350g) biskut marie
·         Setengah buku butter
·         2 biji telur
·         1 cwn serbuk koko
·         1/2 cwn milo
·         1 cwn air
·         3/4 cwn gula
·         ** milo dan koko tu terpulang pd citarasa. nak rase cokelat yg kuat..gune 1 cwn koko+1/2 cwn milo.nak rase yg agak mild,gune 1cwn milo+1/2 cwn koko

Cara-cara
1.    patah2kan biskut
2.    dalam periuk, campurkan koko,milo,air,gula. Dengan api sederhana, kacaukan sampai semua dah larut
3.    masukkan butter,kacau sampai butter cair
4.    kecilkan api, masukkan telur..kacau sampai agak2 pekat (lbh kurang 30 saat).padamkan api
5.    masukkan pula biskut yg dah dipatahkan tadi.kacaukan sampai semua biskut dh di selaputi cokelat.(sukatan biskut terpulang pd citarasa. kalo nak byk cokelat gune sket ajer...)
6.    masukkan dlm loyang..tekan2 sket bg padat.simpan dlm peti sejuk sebelum dipotong dan dihidang
re


 resepi ni aku search kat internet..kalo korunk xnak ikut pun xpe..manelah taw korunk ade resepi yang tersendiri...huhuhu.utk pengetahuan korunk ni kali ke-3 aku wat kek ni..adik2 aku sume suke taw..hehehe




Inilah hasilnya





1 comment: